Ό,τι καλύτερο για την υγεία σου

Ζάχαρη στην εγκυμοσύνη: H πολλή ζάχαρη βλάπτει τον εγκέφαλο του εμβρύου

-ΣΤΗΝ-ΕΓΚΥΜΟΣΥΝΗ-1200x800.jpg

Η υπερκατανάλωση ζάχαρης  προκαλεί πολλά δεινά στην υγεία, καθώς ανοίγει τον δρόμο στην εκδήλωση πολλών, σοβαρών νοσημάτων. Τώρα, μια νέα μελέτη υποδηλώνει ότι οι επιπτώσεις της μπορεί κάλλιστα να αρχίζουν πολύ πριν από τη γέννηση εξαιτίας των διατροφικών συνηθειών της μητέρας.

Η μελέτη εξέτασε στοιχεία από 1.234 ζεύγη μητέρων και παιδιών και κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η υπερκατανάλωση ζάχαρης από την έγκυο μπορεί να επηρεάζει τη μελλοντική λειτουργία του εγκεφάλου του παιδιού της.

Το πρόβλημα είναι ιδιαιτέρως έντονο όταν η έγκυος κάνει υπερκατανάλωση αναψυκτικών με ζάχαρη.

Στο πλαίσιο της μελέτης οι ερευνητές ζήτησαν από τις εγκύους να συμπληρώσουν αναλυτικά ερωτηματολόγια διατροφής κατά το πρώτο και το δεύτερο τρίμηνο της κυήσεως. Τα διαιτολόγια περιείχαν, μεταξύ άλλων, ξεχωριστές ερωτήσεις για την κατανάλωση αναψυκτικών με ζάχαρη, λάιτ αναψυκτικών, φρουτοχυμών χωρίς προσθήκη ζάχαρης, φρουτοποτών, σκέτου νερού και φρούτων.

Οι γυναίκες συμπλήρωσαν επίσης ανάλογα ερωτηματολόγια για την προσχολική διατροφή των παιδιών τους.

Όπως γράφουν οι ερευνητές στο επιστημονικό περιοδικό American Journal of Preventive Medicine, ανακάλυψαν πως οι γυναίκες που ακολουθούν διατροφή πλούσια σε προϊόντα με ζάχαρη έχουν αυξημένες πιθανότητες να αποκτήσουν παιδιά με φτωχότερες νοητικές δεξιότητες. Στις δεξιότητες που πλήττονται συμπεριλαμβάνεται η μη-λεκτική ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και η λεκτική μνήμη.

Μειωμένες νοητικές δεξιότητες παρατηρήθηκαν και όταν τα παιδιά είχαν γεννηθεί από μητέρες που κατανάλωναν αναψυκτικά διαίτης (λάιτ), αλλά και όταν τα ίδια παιδιά είχαν κάνει υπερκατανάλωση ζάχαρης κατά τα πρώτα χρόνια της ζωής τους.

Αντιθέτως, η κατανάλωση ολόκληρων φρούτων σχετίσθηκε με καλύτερες οπτικοκινητικές δεξιότητες και λεκτική ευφυΐα.

Εχθρός η «κρυφή» ζάχαρη στην εγκυμοσύνη

Σύμφωνα με τις διεθνείς συστάσεις για την ζάχαρη, τα παιδιά δεν πρέπει να τρώνε καθόλου πρόσθετη ζάχαρη κατά τα πρώτα 2 χρόνια της ζωής τους. Στη συνέχεια δεν πρέπει να υπερβαίνουν τα 25 γραμμάρια (ή έξι κουταλάκια του γλυκού) ζάχαρη την ημέρα.

Ωστόσο είναι πάρα πολύ εύκολο να υπερβεί ένα παιδί αυτό το όριο. Και αυτό, διότι πρόσθετη ζάχαρη υπάρχει και σε τρόφιμα που μοιάζουν καθ’ όλα υγιεινά, όπως τα γιαούρτια φρούτων, τα φρουτοποτά, τα δημητριακά ολικής αλέσεως, ακόμα και το μαύρο ψωμί ή οι φρυγανιές. Γι’ αυτό είναι πάντοτε καλή ιδέα να διαβάζετε προσεκτικά τις ετικέτες των τροφίμων αναζητώντας την ένδειξη «ζάχαρη» στα συστατικά και «σάκχαρα» στον πίνακα της θρεπτικής αξίας.

Πολλοί φρουτοχυμοί, ακόμα κι αν είναι φυσικοί χυμοί, περιέχουν υπερβολικά πολλά σάκχαρα. Στην πραγματικότητα, ένα φλιτζάνι χυμός από συμπυκνωμένα φρούτα μπορεί να περιέχει όσα σάκχαρα περιέχει και ένα κουτάκι αναψυκτικού με ζάχαρη, σύμφωνα με ειδικούς από την Cleveland Clinic στο Οχάιο.

Όσον αφορά τα φρουτοποτά, αυτά συχνά έχουν πρόσθετη ζάχαρη στα συστατικά τους.

Τα φρούτα

Τα φυσικά σάκχαρα, όμως, όπως αυτά που υπάρχουν στα φρέσκα φρούτα, δεν πρέπει να συμπεριλαμβάνονται στο ημερήσιο όριο ζάχαρης. Τουναντίον, τα φρέσκα φρούτα πρέπει να αποτελούν τμήμα της υγιεινής διατροφής ενός παιδιού, χρησιμεύοντας ακόμα και ως υποκατάστατο των γλυκισμάτων με ζάχαρη.

Η τακτική αυτή δεν έχει συνέπειες στην λειτουργία του εγκεφάλου. Η νέα μελέτη έδειξε ότι τα φυσικά σάκχαρα δεν σχετίζονται αρνητικά με τη νοητική λειτουργία των παιδιών. Και αυτό είναι λογικό, δεδομένου ότι είναι πλούσια σε βιταμίνες, ιχνοστοιχεία, διαιτητικές (φυτικές) ίνες και άλλα πολύτιμα συστατικά.

Επιπλέον, οι φυτικές ίνες τους συμβάλλουν στην καλύτερη ρύθμιση των επιπέδων γλυκόζης (σακχάρου) στο αίμα, με αποτέλεσμα να τροφοδοτείται με σταθερό ρυθμό ο οργανισμός με ενέργεια και να ρυθμίζεται καλύτερα το σωματικό βάρος.

 

Διαβάστε επίσης:

Μια πολυβιταμίνη την ημέρα μειώνει τον κίνδυνο του αυτισμού

Ωστόσο η κατανάλωση φρουτοχυμών από φρέσκα φρούτα δεν σχετίσθηκε με βελτιωμένες νοητικές δεξιότητες στη νέα μελέτη. Και αυτό πιθανώς υποδηλώνει ότι με το στίψιμο τα φρούτα χάνουν κάποια συστατικά που είναι απαραίτητα για να δράσουν ευεργετικά, εκτιμούν οι ερευνητές.

Σχετικά

Το περιεχόμενο της παρούσας ιστοσελίδας έχει ως στόχο την πληροφόρηση των χρηστών-επισκεπτών της και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να υποκαταστήσει το γιατρό σας. Απαγορεύεται, χωρίς την προηγούμενη, έγγραφη άδεια απο το διαχειριστή της σελίδας, η οποιαδήποτε χρήση, εκμετάλευση, αναδημοσίευση, αναπαραγωγή και αντιγραφή με οποιονδήποτε τρόπο του περιεχομένου και υπηρεσιών του παρόντος δικτυακού τόπου-Νόμος 212/1993 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα.

Βρείτε μας στο κινητό σας

qr code

Εγγραφείτε στο Newsletter μας

για να λαμβάνετε χρήσιμα νέα για την υγεία σας.

* Με την εγγραφή σας στο Newsletter αποδέχεστε την Πολιτική Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων που περιγράφεται εδώ

Copyright by Women's Health Clinic. All rights reserved.

Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων